Az ékszíj és más típusú övek funkciói az Ön autójában

Ha vet egy pillantást és megnézi a motorháztető alatt az autóját, ott mindenféle szíjakat talál. Bár egy átlagember talán ismeri egy-két ilyen járműszíj funkcióját, mint például az ékszíj, érthető, hogy sokan nem ismerik a pontos funkciójukat. 

Járműtulajdonosként az egyik legfontosabb feladata a megelőző karbantartás. A kulcsgondolat itt az, hogy mindig az önműködő javítási és szervizelési igényeinek csúcsán maradjon, és a problémákat megelőzően oldja meg, mielőtt azok nagyobb és komolyabb problémává válnának. 

A megelőző karbantartás egyik legfontosabb szempontja a járműve szíjainak cseréje. Olvasson tovább az alábbiakban, hogy többet megtudjon a különböző típusú járműszíjakról, valamint azok egyedi céljairól és funkcióiról. 

V-szíjak

Az ékszíjak azok az autószíjak, amelyek a forgattyús tengelytől indulnak, és a jármű alkatrészein keresztül húzódnak, beleértve a szervokormányszivattyút, a légkondicionáló kompresszort, a vízszivattyút és a generátort. 

Ékszíjak
Az ékszíj fő célja, hogy erőt biztosítson a jármű alkatrészeinek

Az ékszíj fő célja, hogy energiát biztosítson az egyes alkatrészek számára. Az ékszíjak azonban gyakran régebbi járműmodellekben találhatók. Nagyon ritka, hogy az ékszíjak kicsúsznak az áramkörből, és ha egyszer az ékszíjak meghibásodnak, az nem jelenti azt, hogy a többi szíj is meghibásodik. 

Futóműszíj

A Gilmer-szíjaknak és a vezérműtengely meghajtószíjaknak is nevezett vezérműszíjak fő célja, hogy szükség szerint segítsék a forgattyús tengelyt a vezérműtengely forgatásában. A gumiból készült szíj a dugattyúkkal szinkronban nyitja és zárja a motorszelepeket.

Ékszíjak
A vezérműszíj vízszintes „fogakkal” rendelkezik, amelyek illeszkednek a főtengelyhez és a vezérműtengelyhez. Ezzel szemben az ékszíjnak több V alakú hornya van, amelyek függőlegesen jelennek meg a szíj mentén.

A modern járművek vezérműszíja hasonló célt és funkciót lát el, mint a korábbi autókban használt vezérműlánc. Ha az ékszíj egyszer meghibásodik, az nem okoz nagymértékű sérülést a dugattyúkban, és ez végső soron biztosítja, hogy a motor nem szorul teljes cserére. 

Ezek az ékszíjak gyakran 90 000 mérföld után cserére szorulnak. A vezérműszíjak azonban akár 110 000 mérföldig vagy még tovább is kitarthatnak. A profi szerelők egyszerre cserélik ki az ékszíjat és a vízpumpát, mivel ez a kettő gyakran szinte egyszerre romlik el. Az igazság az, hogy a vízpumpát akkor is bölcs dolog kicserélni, ha az még működőképes állapotban van az ékszíj meghibásodásával egy időben, mert előbb-utóbb valószínűleg meghibásodik. 

Serpentines öv

A hosszú szerpentinszíjak azok, amelyek a motor összes alkatrészén keresztül húzódnak, és biztosítják számukra a működésükhöz szükséges energiát. Ezek a szerpentinszíjak a már elavult ékszíj helyét foglalják el. 

A szerpentin öv cseréje

A szerpentinszíjak ma már minden járműben alapfelszereltségnek számítanak, és a motor tartozékai számára nyújtanak energiát. Ha ez a kritikus fontosságú ékszíj meglazul vagy megsérül, az potenciálisan az egész motor alkatrészeinek meghibásodásához vezethet. A jó hír az, hogy a szerpentinszíjak cseréje könnyű és egyszerű. 

Azonnal megmondhatja, hogy a szerpentinszíj cserére szorul-e, ha láthatóan sérült, nyikorgó hangot ad ki, vagy ha a motor többi alkatrésze is elkezd meghibásodni. 

Ventilátorszíjak

A hűtőrendszerek bekapcsolásához szíjra van szükség. Egyes motorok szerpentinszíjat, míg mások ventilátorszíjat használnak. A ventilátorszíjak a jármű hűtőrendszerében lévő alkatrészeket, köztük a vízszivattyút, a hűtőventilátort és a légkondicionálót látják el energiával.

A funkcionális ventilátorszíjak felelősek a hűtőrendszerek működtetéséért, mivel a hűtőfolyadékot (https://www.silux.hu/) a jármű egész motorjában és a radiátor hűtésével is elosztják. Sajnos, ha a ventilátorszíj nem úgy működik, ahogyan kellene, akkor nem hűti megfelelően a motort, ami túlmelegedéshez vezethet, ami költséges javításokat eredményezhet. Pontosan ezért fontos a ventilátorszíj alapos elemzése a rutinellenőrzések során.

Alternátor szíjak

Azok a motorok, amelyeknél a szerpentinszíj nem a generátorral hajtja a generátort, helyette a generátorszíjra támaszkodnak. A generátorszíjak olyan kicsinyített szíjak, amelyek szigorúan a generátort hajtják. 

Az is lehetséges, hogy a generátor szíja a kormányszivattyú meghajtásáért felel, ha a motort erre az elrendezési formára tervezték. 

Itt az a fontos, hogy a jármű akkumulátora nem marad teljesen feltöltve, kivéve, ha a generátorszíj helyesen lett beszerelve, és úgy működik, ahogyan azt tervezték. 

A szerpentin szíj ugyanaz, mint a hajtószíj?

Igen, a szerpentin szíjat gyakran hajtószíjnak is nevezik. A hajtó- vagy szerpentinszíjak fő célja a motor körüli alkatrészek, köztük a légkondicionáló kompresszor, a generátor és a vízpumpa erőátvitele. 

Amint az autó motorja bekapcsol, bekapcsolja a szerpentin- vagy hajtószíjat is, amely szinte azonnal továbbítja a teljesítményt az említett alkatrészeknek. A gyakorlott szerelők tanúsítják, hogy a hajtószíjat régebben szerpentinszíjnak vagy ékszíjnak hívták. 

Mikor kell kicserélni az autó szíjait 

Nincs kemény és gyors szabály arra vonatkozóan, hogy mikor kell kicserélni a járművében lévő szíjakat. Ez az Ön vezetési körülményeitől és járművétől függően változhat. 

Az általános ökölszabály szerint az újabb autókban a vezérműszíj gyakran körülbelül 100 000 mérföldig tart, a szerpentinszíj pedig 90 000 és 100 000 között. 

Ajánlatos azonban rendszeresen ellenőrizni a motort, és követni a szakember tanácsát, hogy mikor kell kicserélni ezeket a szíjakat. 

Van néhány közös piros zászlós jel is, amire figyelnie kell, hogy tudja, ha közeleg a szíj meghibásodása. A szíj meghibásodásának legáltalánosabb árulkodó jelei a következők:

  • A motor túlmelegedése
  • A szervokormány vagy az AC meghibásodása
  • A jármű elülső részéből érkező nyikorgó hangok 
  • Látható kopás vagy repedések a szíjakon 

Most, hogy többet tud az autójában lévő ékszíjról és egyéb szíjakról, jobban vigyázhat a járművére, és még azelőtt kezelheti a problémákat, mielőtt azok súlyosbodnak. 

Ugyanabból a kategóriából: